A könyvön részlet látható Jan van Eyck: A bárány imádásából (genti oltár), 15. sz. |
Akciós ár: 2510 Ft
Terjedelem: 346 oldal
Fordította: Jakabffy Imre, Jakabffy Éva
A „bűnbak” mechanizmusát mindenki ismeri: valamely egyént vagy kisebbségi csoportot azzal vádolnak, hogy tőlük ered mindaz a baj, amelyet az egész társadalomnak el kell szenvednie. René Girard szerint minden társadalom eredetét az erőszak jelenti. Szerinte az erőszak a mimézis, azaz az utánzás vágyából fakad: csak arra vágyunk, amire mások is vágynak. Minden társadalom számára tehát az alapkérdés az, hogy képes-e kanalizálni az utánzási vágyat és az azzal járó erőszakot.
Girard a bűnbak elemzése kapcsán bontja ki a rasszizmus, az antiszemitizmus és mindenfajta diszkrimináció antropológiai jellegzetességeit.
Girard mimetikus vágyelmélete túllép a vágynak a közgondolkodásba bekerült, freudi elméletén.
A mimetikus vágy
Girard az 1950-es évek vége felé a nagy európai írók regényeit tanulmányozta: vajon egyediségükön túl, van-e bennük valami közös? Első művében, a Mensonge romantique et vérité romanesque (Romantikus hazugság és a regény igazsága) című könyvben (1961) feltárja: a regényszereplők olyan kapcsolati működési mód szerint fejlődnek, amely minden kiemelkedő írónál azonos:"Egyedül a nagy íróknak sikerül ezeket a mechanizmusokat a saját Énjük általi ferdítés nélkül megfesteniük: műveikben olyan ellentmondásos – vagy inkább egyáltalán nem ellentmondásos – kapcsolatrendszerekre derül fény, amelyek annál inkább megegyeznek egymással, minél nagyobbak az írók.”
René Girard a regényírók által megjelenített pszichológiai törvényeknek az alapját fedi fel: a vágy mimetikus természetét.
Vágyainkat kölcsönvesszük. Vágyunkat általában egy másik embernek, a "modellnek" ugyanarra a tárgyra irányuló vágya kelti fel. Vagyis az alany és a tárgy közötti viszony nem közvetlen: háromszögről van szó. A tárgyon keresztül a modell, illetve René Girard szóhasználatában a „közvetítő” az, aki vonz bennünket; a modell lényét keressük. René Girard a vágyat metafizikai természetűnek minősíti, amennyiben a vágy több, mint szükséglet: „minden vágy valakinek a lénye iránti vágy”, a közvetítőnek tulajdonított teljesség utáni vágyakozás, álmodozás.
A mimézis mint tudattalan utánzás a másik, vagyis a modell különböző aspektusaira vonatkozhat: külső megjelenésére, valamely tulajdonára, lényére és a modell vágyának az egészére.
De minek köszönhetik a René Girard által tanulmányozott nagy európai regényírók – Cervantestől Dosztojevszkijig – az emberről nyert átfogó felismeréseiket? Annak, hogy legyőzték saját büszkeségüket és kicsinyes hiúságukat, amely őket a mimetikus rivalizálás bábfigurájává tette.
Mimézis és tükörneuronok
A girard-i
mimézis-tannak a tükörneuronok 1996-os felfedezése adott természettudományos kontextust (a tükörneuronokról bővebben itt olvashatsz).
Az agyban számos helyen jelen lévő tükörneuronok az empátia alapjai, hozzásegítenek, hogy szimuláljuk azt, ami a másik fejében zajlik. Ha például valakit táncolni látunk, tüköridegsejtjeink egy része éppen úgy reagál, mintha mi magunk táncolnánk. Sőt, ez még akkor is működhet, ha csupán olvasunk a táncról, vagy gondolunk rá. A tüköridegsejtek nemcsak egyfajta "belső utánzást", a cselekvések leképezését teszik lehetővé, hanem a cselekvés mögötti szándékokra is segítenek következtetni.
Az agyban számos helyen jelen lévő tükörneuronok az empátia alapjai, hozzásegítenek, hogy szimuláljuk azt, ami a másik fejében zajlik. Ha például valakit táncolni látunk, tüköridegsejtjeink egy része éppen úgy reagál, mintha mi magunk táncolnánk. Sőt, ez még akkor is működhet, ha csupán olvasunk a táncról, vagy gondolunk rá. A tüköridegsejtek nemcsak egyfajta "belső utánzást", a cselekvések leképezését teszik lehetővé, hanem a cselekvés mögötti szándékokra is segítenek következtetni.
Az erőszak és a szent
Már Arisztotelész megfigyelte az emberi faj egyedülálló adottságát az
utánzásra. Ez magyarázza az emberek rendkívüli
tanulási képességét, de egyben azt a mimetikus rivalizálást is, amely a
megkívánt dolgok vagy személyek kisajátítási vágyából ered. Mivel ez a
rivalizálás fertőző, az erőszak minden pillanatban fenyegeti a közösségeket, s
ez kihat az emberi csoportok szerveződésére is:
„Ha a társadalmakban létezik egy normális rend, akkor ez egy korábbi krízisnek a gyümölcse, s egyúttal a válságnak a megoldása kell, hogy legyen”.
„Ha a társadalmakban létezik egy normális rend, akkor ez egy korábbi krízisnek a gyümölcse, s egyúttal a válságnak a megoldása kell, hogy legyen”.
Girard elmélyed az etnológiai szakirodalomban, majd La violence et le sacré (1972) (Az erőszak és a szent) című könyvében kifejti
második nagy hipotézisét: hogy minden ősi rítus, mítosz és vallásgyakorlás egyazon eredetre, a bűnbak-áldozat mechanizmusra vezethető vissza.
Az emberi kultúrák kezdetén az egyetemes erőszakot béke váltotta fel, ám azon az áron, hogy mindenki egyvalaki ellen fordult. Ezt az embert megölték vagy kitaszították, majd - különös módon - üdvöt hozó istenként kezdték el tisztelni. A vallási rítusok, ismétlődő áldozatbemutatások arra szolgáltak, hogy ezt a békét hosszú távon is megkíséreljék fenntartani.
Girard
keresztény gondolkodónak
tartja magát, aki szerint az egyháznak van válasza az
erőszak veszélyére. A bibliai kinyilatkoztatás (az Ó- és az Újszövetség) egyik
nagy érdemét abban látja, hogy leleplezte a bűnbak-mechanizmust. S ahogy üzenete egyre inkább világossá válik, mind kevésbé tekintjük elfogadottnak ártatlan bűnbakok feláldozását az átmeneti béke érdekében. Az emberi kultúrák kezdetén az egyetemes erőszakot béke váltotta fel, ám azon az áron, hogy mindenki egyvalaki ellen fordult. Ezt az embert megölték vagy kitaszították, majd - különös módon - üdvöt hozó istenként kezdték el tisztelni. A vallási rítusok, ismétlődő áldozatbemutatások arra szolgáltak, hogy ezt a békét hosszú távon is megkíséreljék fenntartani.
Girard különböző, ismert újszövetségi történeteket értelmez újra, a mimetikus vágyakozást helyezve fókuszba: Salomé táncát és Keresztelő János lefejezését; Péter tagadását az Olajfák hegyén; a gerazai démonok kiűzését, végül magát a Passiót.
Girard apológiája nemcsak a kereszténységre nyitott, hanem minden olyan vallási hagyományra is, amely egyetemes irányultságú, s amelyben megjelenik a pozitív mimézis lehetősége.
Források:
1. René Girard: A bűnbak, Gondolat Kiadó, 2014.
2. René Girard - A mimetikus elmélet, In: http://vilagmehes.wordpress.com
3. Jakabffy Éva: Trükkös tükrök az agyban, IPM, 2013/9.
Girard apológiája nemcsak a kereszténységre nyitott, hanem minden olyan vallási hagyományra is, amely egyetemes irányultságú, s amelyben megjelenik a pozitív mimézis lehetősége.
Források:
1. René Girard: A bűnbak, Gondolat Kiadó, 2014.
2. René Girard - A mimetikus elmélet, In: http://vilagmehes.wordpress.com
3. Jakabffy Éva: Trükkös tükrök az agyban, IPM, 2013/9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése